Zwangerschapsklachten

Aambeien
Door de druk van de baarmoeder op de bloedvaten van de anus kan het zijn dat je aambeien krijgt. Aambeien zijn spataderen bij je anus. Obstipatie, verstopping in de darmen, kan ook aambeien veroorzaken.
Advies: bij harde ontlasting niet persen. Zorgen dat de ontlasting zacht is en eventueel gebruik maken van medicatie tegen aambeien. Te bestellen via www.curanol.nl

Bandenpijn
Door de groei van je baarmoeder kan het zijn dat je bandenpijn voelt. Dit zijn vaak pijnlijke steken in je liezen. Vooral aan het begin en einde van je zwangerschap voel je dat deze banden opgerekt worden en soms kunnen ze bij niezen of een plotselinge beweging een venijnige steek geven.
Advies: bandenpijn kan geen kwaad. Wanneer je er veel last van hebt, kan het helpen om rustiger aan te doen.

Duizeligheid
Bij het op staan (‘s ochtends maar ook overdag) kun je je af en toe wat duizelig voelen of het gevoel hebben dat je bijna flauw valt. Dit heeft over het algemeen te maken met een lage bloeddruk. Halverwege je zwangerschap bereikt je bloeddruk het laagste punt. Ook kan je op je rug liggen en even helemaal niet lekker worden. Dit komt doordat het bloedvat dat naar je hersenen gaat dan te weinig zuurstof krijgt, het is vervelend maar onschuldig.
Advies: rustig aan doen, niet te snel opstaan. Bij deze klachten in rugligging moet je naar je zij toe draaien. Je zal snel merken dat de klachten verdwijnen.

Harde buiken
In het tweede deel van de zwangerschap treden er soms harde buiken op. Dit is een reactie van je baarmoeder (een spier) op de dingen die je doet. Dit is geen probleem als het niet pijnlijk is, er geen regelmaat in zit en je geen klachten hebt van bloedverlies, vochtverlies of erg vaak moeten plassen en hierbij ook een branderig gevoel hebt.
Advies: bij een toename van harde buiken is het advies om het rustiger aan te doen. Je lichaam geeft aan dat je te hard hebt gewerkt. Mocht je het wel als pijnlijk ervaren, is er een regelmaat of heb je andere klachten dan is het van belang contact op te nemen met de verloskundige.

Hoofdpijn
Vooral in het eerste deel van de zwangerschap zijn er veel vrouwen die klachten hebben van hoofdpijn. Waarschijnlijk komt dit doordat je als zwangere meer bloedvolume gaat aanmaken door meer vocht vast te houden in je bloedvaten. Hierdoor verhoogt de druk in je hoofd en kun je daar hoofdpijn van krijgen, ook dit is een normale en onschuldig verschijnsel.
Advies: Hier mag je altijd paracetamol voor nemen. Mocht je in het tweede deel van de zwangerschap veel hoofdpijnklachten hebben, neem dan altijd contact op met je verloskundige.

Jeuk
Vaak is jeuk tijdens de zwangerschap onschuldig en begint het vaak op de buik, waar de rek namelijk het grootst is. Soms breidt de jeuk zich verder uit en kun je er zelfs wakker van liggen. Vaak verdwijnt de jeuk binnen een paar dagen na de geboorte van de baby.
Door de hormoonverandering die de zwangerschap met zich meebrengt kan een lever minder goed functioneren. Als de lever minder goed functioneert kunnen er galzure zouten in je bloedbaan terecht komen. Als dit het geval is, krijg je vaak jeuk specifiek op je handpalmen en/of voetzolen. Heb je dit? Geef dit meteen door aan je verloskundige, zij gaat ervoor zorgen dat er bloed bij je wordt geprikt om de galzure zouten te bepalen.
Advies: gebruik mentholgel om de jeuk te verlichten, probeer niet te krabben, draag katoenen kleding en drink veel water om zo de afvalstoffen af te voeren.

Kortademigheid
Je lichaam heeft door de veranderende hormonen af en toe het idee dat het zuurstof tekort komt. Dit is gelukkig niet zo maar kan wel het gevoel geven dat je wat kortademig bent. Aan het einde van de zwangerschap hebben je longen door de grote van de baarmoeder iets minder ruimte zich volledig te ontplooien waardoor je opnieuw dit gevoel kunt hebben. Ook kan het zijn dat je af en toe je eigen hart voelt kloppen. Dit komt door de toename van het bloedvolume in je lichaam.
Advies: rustig aan doen maar je hoeft hier geen zorgen over te maken.

Kuitkrampen
Het kan zijn dat je ’s nachts opeens wakker schrikt van een kramp in je kuit. De oorzaak hiervan is niet volledig duidelijk maar pijnlijk is het wel.
Advies: Je been strekken en je teen naar je toe bewegen. Het kan prettig zijn je kuit te masseren. Preventief zou je dit ook al kunnen doen voordat je gaat slapen. Mogelijk dat een wisseldouche (met koud en warm water) voordat je gaat slapen een betere doorbloeding stimuleert en hiermee de kuitkrampen beperkt. Magnesiumtabletten kunnen ook de kuitkrampen verminderen, je koopt ze bij de drogisterij.

Maagzuur
Brandend maagzuur wordt veroorzaakt door verandering van de positie van de maag. Dit komt onder andere door verandering in het middenrif en door de groei van de baarmoeder.
Advies: wat meer verticaal slapen in plaats van plat op de rug (leg bijvoorbeeld een kussen onder het matras). Frequente kleine maaltijden die niet vet of sterk gekruid zijn, daarnaast koolzuurhoudende dranken of koffie vermijden. Verder kan een kopje lauwe melk het maagzuur vaak wat neutraliseren ook het gebruik van Rennies is geen probleem.

Misselijkheid
Aan het begin van de zwangerschap kan het goed mogelijk zijn dat je misselijk bent. Dit begint meestal rond een week of zes en is het sterkst rond 8 á 9 weken. Veel vrouwen hebben er de hele dag last van en de helft van deze groep moet van de misselijkheid ook braken. Na ongeveer 14 weken nemen deze klachten vaak weer af. De misselijkheid wordt veroorzaakt door de hormonale veranderingen.
Advies: voor het opstaan een licht ontbijt nemen in bed van bijvoorbeeld crackers. Daarna even wachten voor je gaat opstaan. Verder is rust belangrijk, probeer frequent maar wel kleine en lichte maaltijden te eten. Als je helemaal geen vocht meer binnen houdt omdat je zelfs dat eruit spuugt, bel even je verloskundige.

Obstipatie
Mogelijk krijg je last van obstipatie. Dit wordt veroorzaakt door het hormoon progesteron. Je darmen gaan trager werken en onttrekken hierdoor meer vocht aan de ontlasting.
Advies: goed drinken (ongeveer 2-3 liter per dag), veel groenten, fruit en vezels eten. Blijf in beweging, dat activeert namelijk ook je darmen. Mocht dit niet voldoende zijn, gebruik dan Roosvicee Laxo om je verder te helpen.

Pigmentvlekken
Tijdens de zwangerschap kun je door de zon of zonnebank pigmentvlekken krijgen. Daarom is het belangrijk om je huid goed in te smeren en zo een ‘zwangerschapsmasker’ te voorkomen. Meestal verdwijnen de pigmentvlekken na de zwangerschap, maar niet altijd…

Plassen
Door de druk van je baarmoeder heb je het idee dat je vaker naar de wc moet. Ook verandert de positie van je blaas iets. Hierdoor kan er makkelijk urine achterblijven in je blaas. Pas hierbij op voor een blaasontsteking. Hierbij merk je de volgende klachten: vaker plassen dan normaal, soms pijn in je onderbuik en een mogelijk pijnlijk of branderig gevoel bij het plassen. Om een blaasontsteking uit te sluiten kun je jouw urine na laten kijken bij de huisarts. Mocht er sprake zijn van een blaasontsteking dan krijg je een antibiotica kuur.
Advies: probeer goed uit te plassen. Dit kun je doen door na het plassen even op te staan, daarna te gaan zitten en nog wat uit te plassen. Verder is het belangrijk goed te drinken, ongeveer 2 liter op een dag.

Rugpijn en bekkenpijn
Door de veranderingen in je houding en de verweking van het bekken kan het zijn dat je klachten krijgt van je rug of bekken. Dit kan geen kwaad maar kan wel heel belemmerend zijn in je functioneren.
Advies: wissel werkzaamheden af zodat je niet te lang zit maar ook niet te lang staat of loopt. Door zwemmen of speciale zwangerschapscursussen kun je de spieren in je rug en bekken versterken om klachten te verminderen of om erger te voorkomen. Let op je houding bij het zitten en draag geen hoge hakken. Mocht je klachten houden dan kun je contact opnemen met een fysiotherapeut of caesartherapeut.

Spataderen
Bij 1 op de 5 zwangeren ontstaan spataderen. Dit kan in de benen zijn maar ook bij de schaamlippen. De oorzaak is het hormoon progesteron. Door dit hormoon worden de vaatwanden slapper en door het toenemende bloedvolume ontstaat er meer druk op deze vaten.
Advies: aan het eind van de dag de benen omhoog. Steunkousen of spatadertherapie kunnen helpen.

Striae
Wanneer de rek van de huid de groei van de baarmoeder niet meer kan bijhouden ontstaan er striae, ook wel zwangerschapsstrepen. Bij een jonge, en vaak nog wat strakkere huid is de kans hierop groter dan bij een wat oudere huid. Helaas zijn er geen speciale crèmes of lotions die dit voorkomen. De strepen zullen lichter en kleiner gaan worden maar verdwijnen niet.

Tandvlees- en neusbloedingen
Door meer doorbloeding en gevoeligere vaatjes kan het zijn dat je sneller last hebt van bloedend tandvlees of een bloedneus. Ook heb je als zwangere meer risico op een tandvleesontsteking. Ook zijn er wetenschappelijke onderzoeken dat een tandvleesontsteking een vroeggeboorte kan opwekken.
Advies: poets 2x per dag je tanden, gebruik bij bloedend tandvlees een zachtere borstel, flos elke dag, neem bij pijn contact op met je tandarts.

Vaginale afscheiding
Mogelijk merk je het al, je hebt meer en dunnere afscheiding en je schaamlippen zijn mogelijk ook wat opgezet. Door een versterkte doorbloeding van de vagina zal er meer afscheiding geproduceerd worden. Er kan meer glycogeen in de afscheiding aanwezig zijn als je zwanger bent waardoor de kans op een vaginale schimmelinfectie iets verhoogd is.
Advies: Je vagina niet wassen met zeep geen inlegkruisjes gebruiken en bij voorkeur katoenen ondergoed. Als je een antibiotica kuur hebt gebruikt is de kans op een vaginale schimmelinfectie aanwezig. Mocht je last hebben van jeuk, branderigheid of witte/brokkelige afscheiding kan het zijn dat je last hebt van een schimmelinfectie. Via de huisarts kun je hiervoor medicatie krijgen.

Vermoeidheid
In het begin van de zwangerschap kan het zijn dat je je iets vermoeider voelt dan gewoonlijk. Het zwangerschapshormoon progesteron is hier de oorzaak van. In het tweede trimester (14 tot 27 weken zwangerschapsduur) voel je je vaak wat energieker waarna vanaf een week of 30 het vooral lichamelijk zwaarder wordt en doordat je vaak minder diep slaapt en daardoor vermoeider wordt.
Advies: probeer overdag zo nodig wat rust te pakken. Voor de rest, in beweging blijven en af en toe een frisse neus halen.