Hoe verloopt een miskraam?

Een miskraam begint meestal met bloedverlies. Bij 60-70% van de mensen komt de miskraam binnen 2 weken op gang. Het beloop van een miskraam is per persoon verschillend. Bij de ene miskraam is er sprake van meer buikpijn of bloedverlies dan bij een andere. Over het algemeen verlies je bij een complete miskraam bloedstolsels, ervaar je weeënachtige pijn. Het vruchtje zal dan op een gegeven moment uitgedreven worden. De vruchtzak is herkenbaar als een met vocht gevuld blaasje met een vliezig omhulsel dat gedeeltelijk met roze vlokken is bekleed. Bij een vroege miskraam is het vruchtje soms niet te herkennen.

Om de pijn te verminderen mag je gerust pijnstillers gebruiken.

Als de miskraam compleet is afgestoten verminderd het bloedverlies en de buikpijn snel en is het vergelijkbaar met het normale verloop van een menstruatie.

In sommige gevallen komt de miskraam niet spontaan op gang, of is de wens niet aanwezig om de miskraam af te wachten. In dat geval kunnen we je doorverwijzen naar de gynaecoloog en krijg je de keuze voor tabletten of een curretage. De tabletten zorgen ervoor dat de miskraam opgewekt wordt, de tabletten krijg je mee naar huis en breng je zelf vaginaal in. Maak altijd de kuur af, ookal start het bloedverlies eerder, als je te vroeg stopt met de tabletten dan is de kans groot dat de miskraam incompleet zal zijn.

Als de miskraam compleet is, zal na 4-6 weken je menstruatie weer beginnen en kun je weer opnieuw zwanger worden. Er zijn geen medische bezwaren om na een miskraam gelijk weer zwanger te worden. De eerste menstruatie na een miskraam kan wat heftiger en meer bloedverlies hebben dan je gewend bent.

De zwangerschapstest kan enkele weken nog positief blijven, omdat het zwangerschapshormoon hCG geleidelijk daalt na een miskraam. Een zwangerschapstest geeft dus puur de aanwezigheid van een hormoon aan en niet of de zwangerschap intact is.